07 december 2006

Får hjältar dö?

Jag läste ut en bok igår. Jag ska inte avslöja vilken (vill inte förstöra nöjet för eventuella läsare), men det var en ungdomsbok och i slutet föll hjältarna som käglor. Jag blev helt chockad! Får hjältar dö sådär? Och i en bok som vänder sig till barn och ungdomar från typ 10 till 14 år. Jag menar, vi pratar inte om någon realistisk diskbänksskildring här utan om en spännande fiction. Jag trodde det var en tyst överenskommelse mellan författare och läsare att hjältarna klarade sig i denna typ av böcker.

Missförstå mig inte. Det var en jättebra bok och jag menar egentligen inte att alla böcker måste sluta lyckligt. Jag blev bara väldigt paff och chockad. Jag kommer ihåg en bok jag läste när jag en 11-12 år. Den hette Silver min egen hund och i den boken dog hunden. Jag var otröstlig i flera veckor sen. Men å andra sidan gjorde den ju onekligen ett starkt intryck på mig eftersom jag fortfarande kommer ihåg den, och framför allt känslan den framkallade.

2 kommentarer :

Anonym sa...

Välkommen till bloggvärlden kära Fruga och nej - hjältar dör inte! Så vill jag se mycket bilder från dina fantastiska resor för det hinner vi ju aldrig med då jag är på besök.

Anonym sa...

Jag blev oxå ledsen när Silver dog...

Malin