09 februari 2007

Det här med s.k. flick- och pojkböcker

Gör vi skillnad på pojkar och flickor när vi väljer böcker till dem? Finns det Pojk- och Flickböcker? Eller är det så att det finns Flickböcker och så finns det Böcker? Tyvärr tror jag att jag måste svara "ja" på dessa frågor. Och jag skulle vilja påstå att det är vi vuxna som till stor del gör denna åtskillnad.

Idag berättade en av mina kolleger att flera mammor hört av sig för att de vill returnera förra månadens huvudbok Megakillen, för att det är en killbok och passar inte deras lilla tjej. Annars är den vanligaste kommentaren den omvända, att föräldrar till pojkar i stil med: "Den här boken passar inte till min kille, för det är ju en flickbok". Och generellt verkar det som om det är lättare att acceptera "killböcker" till flickor än tvärtom.

Inte undra på då att barnen själva lär sig detta beteende och tar det med sig när de blir gamla nog att själva välja sina böcker. Det här följer förresten med ända upp i vuxen ålder och lever i alla högsta grad även bland vuxenlitteraturen. För där finns det ju som bekant Kvinnolitteratur, och så finns det Litteratur.

2 kommentarer :

Anonym sa...

Men så är det ju med allt - dessvärre. Det finns rockband och så finns det TJEJBAND. Det finns läkare och så finns det KVINNLIGA läkare. Filmer och TJEJFILMER.

Helt sanslöst egentligen. Och tragiskt att set börjar i så tidig ålder.

AnnCharlott sa...

Ja du har rätt, samma snedvridna tänk går långt utanför böckernas värld.