28 mars 2007

The return of Hjärtans Fröjd

Det var inte utan viss bävan jag tog mig an Per Nilssons uppföljare till "Hjärtans Fröjd", "The Return of Hjärtans Fröjd", men jag tycker att den håller måttet. Ja, den är till och med riktigt bra. Kanske inte fullt lika bra som första boken, men bra.

Ett år har gått sedan Han kom hem från USA och fann att Hon, Ann-Katrin som var Hjärtansfröjd inte ville ha med honom att göra. Nu finns en annan flicka i hans tankar, men han känner att han vill få till ett avslut med Ann-Katrin innan han kan gå vidare i sin relation med Amina.

Stilen är typiskt Per Nilssonsk och känns igen från första boken, men det var många år sedan jag läste den så det är svårt att avgöra hur det skulle kännas att läsa dem tätare efter varandra. Jag menar, i berättelsen har det bara gått ett år men i riktiga livet har det gått 15 år mellan de bägge böckerna. Men jag tror det skulle funka. I nya boken har han fört in en del tidstypiska moderniteter som att googla, något man inte gjorde 1992. Jag bläddrade och skumläste lite i "Hjärtans Fröjd" men ramlade inte över några tidstypiskheter i den som skulle kunna störa.

Inga kommentarer :