10 april 2007

Ännu en av de stora har dött

Nyligen hemkommen från utlandssemester får jag höra att Maria Gripe har avlidit. Det känns alltid lite konstigt i magen när någon av de stora går bort. Från min barndom minns jag böckerna om Hugo & Josefin och Glasblåsarens barn. Men mina absoluta favoriter bland Marias böcker läste jag först i vuxen ålder, när jag började jobba med barnböcker. Då stack någon Skuggan över stenbänken i min hand. Och jag läste och förtrollades. Och sedan kastade jag mig över de övriga böckerna i Skugg-serien. Jag älskar mystiken och det outtalade i de böckerna. Och samma sak gäller Agnes Cecilia - en sällsam historia, som är en annan av mina favoritböcker.

En författare i världsklass skriver SvD, och det är bara att hålla med. Även DN skriver om Maria Gripe och kallar henne "den mörka juvelen i kronan".

1 kommentar :

Magica de Hex sa...

Ja visst är det ledsamt. En till av de riktigt stora svenska barnboksförfattarna har gått ur tiden. Först var det Astrid. Det känns i hjäterötterna. Jag undrar om dagens barn läser Maria Gripes fantastiska böcker fortfarande? Måste kollas upp!