03 maj 2007

Falsk Harry Potter

Min första tanke när jag stötte på vad som påstods vara den sjunde Harry Potter-boken - Harry Potter and the deathly hallows - var att att det faktiskt förekommit en läcka. Men ett frö av misstänksamhet grodde ändå inom mig. Jag är inte något utpräglat Harry Potter-fan, har faktiskt bara läst första boken, på svenska. Så någon stil-analys av den påkomna texten kunde jag inte göra. Jag skickade över texten till en kompis som är fan och läst alla de hittills utkomna sex delarna på engelska. Men innan hon hunnit ge något utlåtande kom jag på att googla runt lite, och mycket riktigt fick jag mina misstankar bekräftade - den text jag stött på är falsk. Det förekommer flertalet falska HP-texter, skrivna som s.k. fan fiction. Så om ni stöter på ett Harry Potter-manus som börjar:

"Harry slunk warily along the footpath, his head slightly bowed, eye’s darting up and down the street, glancing every now and then left and right. His right hand hovered over the pocket in his worn out faded jeans where his wand lay hidden, but within easy grasp."

så härstammar den från denna fan fic . Om fler falska HP-manus skriver Aisling

Men samtidigt är det lite underligt att man lyckats hålla så tätt kring Harry Potter, när nästan varje storfilm finns att ladda ner innan premiären och samma sak med musik, den ligger ofta ute på nätet innan skivsläpp.

Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer :