26 juni 2007

Fortsättning följer

Jag har alltid undrat vem som orkar följa med i och läsa tidningarnas följetonger. Jag har aldrig i hela mitt liv följt med i en följetong. Kan inte med att någon annan bestämmer hur mycket jag får läsa varje dag. Visst man skulle kunna spara, eller klippa ut de olika kapitlen för att sedan läsa allt i ett svep - eller i sin egen takt. Följetongen verkar höra sommaren till och nu i sommar kör både DN och SvD med följetonger, DN har Stieg Larssons Luftslottet som sprängdes och SvD kör Karin Alvtegens Skugga. Båda två är ju minst sagt högst aktuella böcker, Skugga har inte ens kommit ut än. Den släpps i september. Men som sagt, frågan återstår: Vem följer med och läser dessa böcker i respektive tidning? Och vad har tidningarna betalat för att få publicera dem?

2 kommentarer :

Anonym sa...

Visst kan det vara trist att inte läsa i egen takt, men man har möjlighet att ta en liten paus vid morgonteet. Alldeles lagom innan det är dags att göra annat.Mig passar det.
Men en sak bekymrar mig, varför är alla så slarviga med svenska språket?
Du som webredaktör bör väl vara mån om att inte använda slarvuttryck som --kör med --
Skärpning
Christina

Magica de Hex sa...

Jag håller med. Inte vill jag förstöra en bra bok (ser VERKLIGEN fram emot att få läsa Skugga - har läst alla hennes tidigare och de är bara SÅ bra!) genom att snuttigt få läsa x antal tecken per dag! Nä, fram för HELA böcker.