29 juni 2007

Veckans bokfemma

I bokfemman för vecka 26 har Malin tagit inspiration från Lost, där en av karaktärerna ständigt bär med sig den bok som han vill ska bli den sista han läser. Och bokfemman går då alltså ut på att nämna denna - eller fem - tänkbara sista bok/böcker. En ganska knepig uppgift, men det finns i alla fall en bok jag direkt kommer att tänka på: Pietà av Georg Klein. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva boken. Det är ganska länge sedan jag läste den, men egentligen spelar inte tiden någon roll. Det här är inte en bok som låter sig beskrivas med några korta meningar, men ändå måste jag försöka göra just det. I Pietà rör sig Georg Klein i konstens, litteraturens och poseins värld likväl som i den vetenskapliga sfären. Han ställer fler frågor än vad han ger svar, frågor som syftar till att filosofera kring detta vad det är att vara människa. Boken är djupt personlig men ändå är frågorna han filosoferar kring så allmängiltiga. Det är kanske inte en bok man sträckläser men väl en bok att ständigt återkomma till. Jag plockade fram den för att skriva detta inlägg och fastnade straxt i den.

Egentligen skulle det räcka med ovan nämnda bok, men jag ska ändå nämna ytterligare 4 böcker: Nalle Puh av AA Milne, och då menar jag den "riktiga", den ursprungliga kapitelboken. Den är ju lite filosofisk av sig den också. Liksom vilken som av Tove Janssons Muminböcker, och även här är det kapitelböckerna jag menar. Jag fascinerades oerhört av Den hemliga historien av Donna Tartt. Jag levde mig verkligen in i denna värld, jag ville väl själv vara en av dessa intelligenta och excentriska personer boken handlar om. Leva sådär ohämmat, utöver alla gränser. Och samtidigt är det en ruggigt spännande bok jag mycket väl skulle kunna tänka mig som den sista att läsa. Slutligen en bok som jag inte har läst men väntar ivrigt på att få läsa, Passionen av Jeanette Winterson. Det kan aldrig vara helt fel att sluta med något skrivet av hennes penna.

5 kommentarer :

Magica de Hex sa...

Ursäkta men jag har missat något här - vad är veckans bokfemma för något? Jag vill bli invigd!

AnnCharlott sa...

Gå in på Malins blogg (jag har länkat till den i mitt inlägg). Där finns lite mer utförlig information om hur man ska gå tillväga. Sedan är det bara att hoppa på och producera sin egen 5:a.

*Malin* sa...

Jag har förstått att jag borde läsa ngt av Jeanette Winterson. Eftersom det snart är dags för en ny beställning kanske jag skulle lägga till JW på listan. Ska man börja med ngn speciell?

AnnCharlott sa...

Hm, svårt att säga. Hennes första bok "Det finns annan frukt än apelsiner" är kanske den som är mest knoventionellt berättat. Den är riktigt bra och rolig och finns i pocket nu. Annars är nog "Skrivet på kroppen" min favorit. Den är så vacker och romantisk.

*Malin* sa...

Nu har jag lånat båda böckerna av JW - ska bli spännande att läsa dem. Tack för tipset! Det är så kul att få tips på lite nya författare som man kanske aldrig upptäckt annars. Man fastnar ju lätt i samma gamla annars.