05 juli 2007

Vem ska spela Lisbeth Salander?



Jag och mina kolleger ägnade lunchpausen åt att diskutera vilka som var mest troliga i rollerna som Lisbeth Salander och Micke Blomkvist. Eller kanske snarare vilka vi skulle vilja se, respektive inte se i dessa roller. Melinda Kinnaman och Lo Kauppi var två namn som dök upp som tänkbara Salanders, men svårare hade vi att få fram namn på tänkbara Blomkvistar. Vi hade lättare att hitta dem vi absolut inte ville se som Micke Blomkvist. Och vi vill absolut inte se vare sig Michael Nyqvist, eller (oh gud förbjude) Mikael Persbrandt. Längre än så kom vi faktiskt inte. Någon annan som har några pigga förslag?

Andra bloggar om: , , , ,
intressant?

45 kommentarer :

Anonym sa...

hm... det där tål ju att tänkas på... är just nu mitt inne i tredje boken och är helt fast (såklart) men skådespelare och eventuell filmning - hm, den tanken hade inte slagit mig... nu lär jag gå och grubbla hela semestern! :) ha en fin sommar!

Anonym sa...

Skulle kunna tänka mig att se nån av bröderna Skarsgård som Blomkvist.Eller varför inte Måns Herngren. Och varför inte Lena Ph som Erika Berger.Sen har jag en given roll åt Dolph som Ronald Niederman. Hans Alfredsson tar hand om karaktären Evert Gullberg.Men vem ska spela Armanskij?/xtre+ytre=ztre

Anonym sa...

Det där var svårt! Men så länge jag slipper Persbrandt så är jag ändå ganska glad och nöjd. Jag förstår verkligen inte hans storhet. Karln består ju bara av manér och glosögon. Vad är det folk gillar med honom?

Anonym sa...

Jag är tillbaka. Nu har jag min klockrena Armanskij: MICHALIS KOUTSOGINNAKI, hur kunde jag missa det?

Anonym sa...

Då finns det bara en önskan kvar.(nåja), å´ det är att Kjell Sundvall får ta hand om det som ska bli minst tre filmer!!!

AnnCharlott sa...

Dolph som Niederman skulle kunna Mfunka bra. Men han är kanske lite gammal? Michalis ser ju precis ut som jag tänker mig Armanskij! Men Lena PH som Erika Berger?

Anonym sa...

Sofia Pekkari är den självklara Salander!

Anonym sa...

De karaktärer som funnits med sen första boken är väl de som är viktiga. Lo Kauppi, Måns Herngren,Lena Ph(mest för att få se om hon kan agera tillsammans med Måns,x-et).Då finns alltså Greger Backman kvar att besätta. En tunnhårig konstnärssjäl. Är Etienne Glaaser för gammal????

Anonym sa...

Grattis, ni verkade ju på ett sätt ha träffat rätt med Persbrandt. Aftonbladet skriver idag att han är intressant i castingen. Det gjorde ont att läsa.

Anonym sa...

Cecilia Häll som Salander... (med drag åt hennes roll i Beck - Spår i mörker)

Anonym sa...

Ane Dahl Torp. Hon är norsk, og dyktig. http://images.gfx.no/124/124694/byggutm1.jpg

Anonym sa...

Måns Herngren och Lena PH? Huh? Bevare mig väl.
Annars tycker jag att Melinda Kinnaman var ett mycket bra förslag till Lisbeth. Skarsgårdbröderna är alldeles för unga för att spela Mikael. Men nån snygg och begåvad skådespelare i 40-årsåldern bör väl gå att få fram.

Anonym sa...

Hon den norska passar ju jättebra, bara man ger henne mörkt hår. Annars hoppas jag att det blir några relativt okända som spelar dem. Man måste ju tänka på att Lisbeth ska se riktigt ung ut...

linlasj sa...

Lo Kauppki, en helt okänd för mig, är en given Lisbeth Salander, I alla fall att döma av bilderna. Fares Fares kanske är hennes pappa? Om detta ska bli riktigt bra bör nog svenska skådespelare blandas med danska. Det gäller nog även produktionen och framförallt regissörerna och manusförfattarna. De danska serierna fångar, i mitt tycke, såväl människor som handlingar bättre än någon av de andra skandinaviska motsvarigheterna. Berättarkonsten är annorlunda. Och då...då kommer ju Mats Mikkelsen in på banan. Så klart. Han kan spela vem som helst av de manliga rollerna. Frågan är om Paolo Roberto vill själv spela Paolo Roberto...

linlasj sa...

Mads måste han ju heta för böveln...kanske till och med Madds. Nä. Mads va...

Soph sa...

Lo Kauppi hade vart helt klockren som Salander! totalt perfekt. Lena Ph som Berger hade vart en rolig syn men jag måste säga att hennes utseende är något som jag speglar i Bergers personlighet.Dolph hade vart klockren som Niederman men han är 47? nu, och ser nog för gammal ut, tyvärr. Armanskij borde spelas av Michalis Koutsogiannakis, helt rätt. Men vem ska spela Blomkvist? Jag kan verkligen inte komma på någon som hade vart klippt och skuren för rollen. Btw, helt underbara förslag ni har kommit med (:

Anonym sa...

Vad sägs om Tuva Novotny som Salander??

Anonym sa...

Tycker att Reuben Salmander skall spela Erikas bisexuelle man Greger.
I övrigt.. Hmm, synd att Suzanne Reuter är lite gammal, där har vi en klockren Berger.
Kan de inte skådespelarträna "worlds strongest man" mannen Magnus som Niederman??

AnnCharlott sa...

Många spännande och roliga förslag ni har kommit med tycker jag. Det är väl bara att vidarebefordra detta till, vem det nu blir som ska casta filmen :-)

Anonym sa...

Reine Brynolfsson som Blomkvist? Litet lagom vilsen liksom.

Anonym sa...

Jonas Karlsson skulle bli en utmärkt Blomqvist. Åh ja det skulle han verkligen.

Soph sa...

JONAS KARLSSON SOM BLOMKVIST!
där har vi de. Helt perfekt ffs!

Bjørn Tore sa...

Ane Dahl Torp (den norske) ville være perfekt i rollen som Lisbeth Salander.

Hun snakker også godt svensk såvidt jeg husker - har de sendt Kodenavn Hunter i Sverige enda?

Jeg vet ikke hva dere synes, -men sjekk disse bildene av Ane:
http://www.efp-online.com/cms/images/photos/ane_web.jpg
http://images.gfx.no/124/124694/byggutm1.jpg

... jeg ser ihvertfall Lisbeth Salander her:-)

AnnCharlott sa...

Ane Dahl Torp skulle jag mycket väl kunna tänka mig som Salander. Kodnamn Hunter gick på svensk tv nu i våras, men tyvärr missade jag de första avsnitten och då kändes det inte värt att hoppa in i serien.

Anonym sa...

Passar sig verkligen böckerna för film överhuvudtaget? Särskilt den sista boken som till 90% består av fakta om grundlagar, konstitution och säkerhetspolisens organisation har jag svårt att tänka mig på vita duken

Men om film nödvändigtvis måste göras så tror jag starkt på Rebecka Liljeberg som Salander. Hon har alltid varit rätt bra på att spela svår och hon ser ju fortfarande ut som 12 trots att hon är 25+ precis som Lisbeth.

Anonym sa...

hoppas inte persbranth, lena strömberg eller Rakel från Malmö scenskola som salander, Peter Sundberg som blomkvist, calle norén som christer malm, susanne reuter som lärarinnan i hederstad, eva fröling ?? som erika??, wild card- claes malmberg som martin vanger

våra förslag från vår diskussion igår.

Anonym sa...

Inger Nilsson vill jag se som Lisbeth Salander, varför inte? Hon är ju såå bra..

Anonym sa...

Som Lisbeth Salander ser jag Carolina af Ugglas, se även min blogg, sieglarssonmillenium

Anonym sa...

Kalle "jävla" Blomkvist ska spelas av Anders Ekborg.. helt klart

Anonym sa...

Lia Boysen är helt given som Erika Berger, där har jag inte fel.

AnnCharlott sa...

Inger Nilsson som Lisbeth Salander? Du måste skämta :)
Caroline af Ugglas har den lite galna personligheten men är väl för gammal. Anders Ekborg som Micke Blomkvist. Ja jättebra tror jag och Lia Boysen som Erika känns inte heller helt fel.

Anonym sa...

Lo Kauppi blir perfekt som Lisbeth Salander.
Inger Nilsson passar bra som Susanne Linder, Lisbeths livvkat i sista boken.

Anonym sa...

Elin Klinga som Erika Berger är mitt toppalternativ dom andra har jag inga bra förslag på än

Anonym sa...

Susanne Reuter som advokaten Annika Gianini blir perfekt tycker jag

Lisbeth sa...

Ja, det ska bli spännade att se vilka som får de olika rollerna.. bara vi slipper Persbrandt..
Men Lia Boysen som Erika Berger, är inte alls fel

Anonym sa...

Elin Klinga är perfekt som Erika Berger (om ni inte vet vem hon är sök på google eller liknande) hon har det rätta vackra och starka utseendet som Erika Berger borde ha. Jag ser Jakob Eklund som Mikael Blomkvist och Lo Kauppi som Lisbeth Salander

Unknown sa...

Jag tycker att Tuva Novotny skulle bli perfekt som Salander. Man behöver bara titta på den svenska filmen "Den osynlige" från 2002 för att tycka det.

Anonym sa...

Neeej, inte Tuva som Salander. Det bästa är att ta någon helt okänd som Salander.

Men Kjell Bergkvist som Blomkvist. Kjelle är väl egentligen lite för gammal men annars helt PERFEKT! Han har det där lite buffliga och oborstade sättet som Mikael Blomkvist har.

Anonym sa...

noomi rapace vore perfekt som lisbeth! sen håller jag med om att jakob eklund skulle kunna funka...

Anonym sa...

Noomi Rapace och Michael Nyqvist blev det! Hade görna sett en 10 år yngre Rolf Lassgård som Blomqvist.

Anonym sa...

Naomi Rapace bir perfekt som Lisbeth Salander, och Milakel Nykvist som Blomkvist blir ochå bra.
Som Erika Berger ser jag ingen annan än Susanne Reuter.

Anonym sa...

Naomi Rapace vem är det vilka filmer har hon medverkat i? Ser ganska mycket film på bio, så klart. Men namnet säger mig inget.
Hon måste ju vara liten, kortväxt och plattbröstad.
Hellre Michael Nykvist än Persbrandt. Persbrandt är Gunvald Larsson.

Alternativ till dessa är väl möjligen sveriges bäste manlige skådespelare just nu. Rolf Lassgård. Men hans kroppsbyggnad skulle kanse störa mångas bild av Blomqvist. Vilka skall spela Abramovich, "Ricky" Henrik och Cecilia Vanger, Mikael Vanger etc. Advokaterna etc.

Anonym sa...

Erika Berger måste bara bli Lena Endre Hon är precis som jag tänkte mig Berger... klassiskt vacker... reko, mogen,

Anonym sa...

Båda skådisarna är helt fel. Speciellt Noomi Rapace, hon är för kvinnlig och för gammal(!)för att spela Salander. Det behövs någon starkare person. Någon helt okänd vore bäst.
Konstiga val av skådelspelare faktiskt. Tråkigt.

Anonym sa...

Lia Boysen måste spela Erika.