18 september 2007

Bokfemman vecka 38

Veckans tema på Malins bokfemma är s.k. page turners. Böcker som håller en vaken om nätterna, som får en att försaka sambo, vänner, disk och städning. Det ligger ju nära till hands att det blir fem deckare för fem sådana skulle jag lätt kunna plocka ihop. Men jag har försökt rannsaka mitt minne för att hitta åtminstone några andra "page turners" också.

Så här blev det:

Skugg-serien av Maria Gripe - Det var inte bara det att varje bok var svår att lägga ifrån sig. När jag läst ut en bok kastade jag mig genast över nästa och nästa. Sen när serien var slut hade jag sorg.

Stad-serien av Per-Anders Fogelström - Ännu en serie. Som 15-åring tillbringade jag större delen av en sommar med dessa böcker. Jag struntade totalt i sol och bad och låg bara inne eller i skuggan och läste.

Da Vincikoden av Dan Brown - Jag älskar den här typen av konspiratoriska historier. För tänk om ...

Livstråden av Sarah Waters - En riktigt spännande bok, lite lagom kuslig med övernaturliga inslag och samtidigt en berättelse om kärlek och längtan.

Luftslottet som sprängdes av Stieg Larsson - Den här får stå som symbol för alla urspännande deckare som man bara måste läsa vidare i för att få veta hur det gå. Jag tycker att sista delen i trilogin är den bästa och jag sträckläste den.



Andra bloggar om:

2 kommentarer :

Maria sa...

Maria Gripes Skugg-serie kunde jag också haft med på min lista. Jag har läst den flera gånger och varje gång har det varit lika spännande!

Anonym sa...

Dennis Lehane, vilken som helst nästan, men Svart Nåd eller Rött Regn för min egen del. Det är spännande "pageturners". Väldigt bra.
Har inte läst Stephen King på år och dar men "Det" eller Varsel var pageturners när jag var i nedre tonåren.
Kan även läsa faktaböcker på det där sättet: reportageboken om Kommando Holger Meins som kom ut häromåret var en bok som jag läste sådär.
Lägg sen til Naiv, Super av Erlend Loe så har man åtminstone en "bokfyra".