30 september 2007

Delirium

Jag lämnade Göteborg efter frukost igår morse med ganska ömma fötter. Ja, man får det av att bevista bokmässan. Särskilt om man som jag tillbringat mesta tiden stående i montern. Men mer om bokmässan i kommande blogginlägg.



Det här inlägget tänkte jag ägna åt gårdagskvällens föreställning av Cirque du Soleils Delirium på Globen. Vi hade biljetter på parkett och det brukar ju vara där man ser bäst. Men den här föreställningen gjorde sig nog bättre från läktaren. Det var ett färgsprakande skådespel med projicerade bilder och ljuseffekter som ibland ramade in och ibland samspelade med artisterna på scenen. Visst var det spektakulärt och visst var det skickligt och visst var det snyggt. Men jag hade förväntat mig lite mer akrobatik. Den akrobatik vi fick se höll världsklass men jag hade som sagt gärna sett mer av den varan. Nu blev det lite mer av en multimedial galarockföreställning.

Andra bloggar om: , , intressant.se, DN

7 kommentarer :

Anonym sa...

Ärligt talat... det här var det värsta skräp jag sett. Det här känns långt ifrån nycirkus, snarare som något hyperkommersiellt skapat av ett konstnärligt team med för mycket pengar och tillgång till för mycket "magic mushrooms". Varför inte låta akrobaterna och artisterna få vår uppmärksamhet istället för att dränka dem i en scenproduktion som oftast var omotiverad och bara för mycket. Dessutom kändes det långt ifrån avant garde med den åttitals insprerade musikal-/hissmusiken. Vi gick efter en knapp timme, de kan ta våra pengar (695 spänn per biljett), men de ska inte få vår tid också...
/Jossan

opassande.se sa...

Vi var ett gäng kompisar som var där också, och vi satt uppe i näsblodssektionen. Visserligen var det visuellt tilltalande osv. men vi var överens om att det var väldigt mycket show och väldigt lite cirkus. Och varje gång kameran fokuserade på sångerskan började vi stöna -- för i jösse namn SÅ bra är inte musiken, vi har kommit för akrobaterna! Och biljettpriset kändes hopplöst högt, håller med.

Anonym sa...

Jag har velat se Cirque du Soleil i flera år. Äntligen kommer de till Sverige och vi kostar på oss dessa dyra biljetter för hela familjen. Vilken besvikelse! Ett virrvarr av medioker musik, massa ljuseffekter och väldigt lite akrobatik. En urvattnad föreställning, som de försöker dölja bakom musik, ljus och högt tempo. De äventyrar definitivt sitt goda rykte och det känns som de bara vill tjäna pengar. Vi kände oss grundlurade.
ICEJH

Widget sa...

Suverän föreställning på globen!
Jag var medveten om vad jag gav mej in på. Ska man se Cique du soleil ska man för det första sitta högt och det gjorde jag. Man ska vara förberedd på föreställningen, överaskningarna. Man ska vara utsövd och allert och så ska man vara beskaffad med välutvecklad fantasiförmåga. Det finns ingen värre publik att underhålla än den svenska.
Det är fråga om konst på hög nivå, man ska inte ifrågasätta om det var för lite akrobatik, förvänta sej tradisionellt sågspån eller drillade djur i manege av antika mått. Att ta med barn på denna cirkus är lika befängt som att gå på kalas med magen full av tårta.
Barn under tolv torde knappast kunna tillgodogöra sej helheten, ej heller de sensuellt och mentalt underutvecklade.
Ni som gnäller på musiken är ni som tror att ni begriper.
Stanna hemma och kolla bingolotto gratis.
750:- kostade min biljett, jag värderar försetällningen lika högt som jag satt!

opassande.se sa...

Äsch, tusan också. Hade jag vetat att jag som sensuellt outvecklad och fantasilös inte hade på föreställningen att göra, kunde jag ha sparat massor av pengar. Typiskt. Tänk att jag hade en idé vad jag skulle kunna förvänta mig från att ha sett dem tidigare - men jag hänger inte riktigt med efter att ha tittat på bingolotto för ofta.

AnnCharlott sa...

Smaken är som baken, brukar det ju heta. Men jag tycker inte att det är juste att anklaga dem som tycker annorlunda än vad man själv gör för att vara outvecklade och för att inget begripa.

Anonym sa...

Man kan förstå om vissa inte tyckte om föreställningen. Går man oförberedd med småbarn, det satt ett par med två småknattar framför oss i Globen, så blir det inte så lyckat. Vi satt tyvärr också på parkett, vilket var ett misstag, men mycket var otroligt bra ändå. Till skillnad från de flesta musikaler, t.ex. Cats, m.fl. som bara har en enda riktig hit som man kör om och om igen, så hade föreställningen många höjdpunkter. Allt är väl inte toppen, men jämfört med mycket skit som visas så är nog totalintrycket ändå MVG. De som vill se akrobater skall gå på cirkus, den som vill ha lite djupare behållning skall se detta./Sture