15 september 2007

En rondellhund som nådde halvvägs runt klotet

Nu har två svenskar fått ett pris på sitt huvud av Al Qaida. Det gäller förstås konstnären Lars Vilks och Nerikes allehandas chefredaktör. Och anledningen är förstås de omtalade Muhammedbilderna. Tidigare har man bränt svenska flaggor (nåja, den skulle åtminstone föreställa svenska flaggan även om man missat lite i färgläggningen) och dockor föreställande Reinfeldt. Att publiceringen av en bild i Nerikes allehanda lett till så stort pådrag på andra sidan klotet kan tyckas märkligt. Men det bevisar väl bara att dessa fundamentalistiska inskränkta krafter även nått hit till Sverige.

Jag kan förstå om man som muslim tycker illa om Vilks rondellhund och Muhammedbilder. Jag kan möjligen ha en viss förståelse för att man känner sig kränkt av pbulicderngen i Nerikes allehanda. Men jag har ingen som helst förståelse för dem som på dessa grunder tycker sig ha rätt att sätta ett pris på någons huvud. Jag kan faktiskt inte finna några situationer alls där jag tycker att det är rätt att hota någon annan till livet.

"Jag hatar dina åsikter men är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem."
Voltaire

Andra bloggar om: , , intressant.se
Mer om dödshotet i DN och Svd

4 kommentarer :

Magica de Hex sa...

Hur många nidbilder genom århundradena har inte gjorts av både Gud och Jesus - och vad jag vet har inga präster eller religösa människor hotat döda dem som utfört nidbilderna. Rätta mig om jag har fel ...

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
AnnCharlott sa...

Om någon undrar varför jag raderat två kommentarer samtidigt som jag citerat Voltaire i mitt inllägg så beror det på att jag trots allt drar en gräns vid att uttrycka sina åstikter och att uppmana till våld (gällde ena kommentaren). Den andra bortplockade kommentaren gällde öppet rasistiska åsikter och påståenden med länkar till diverse nationalistiska sidor bl.a. Om man vill uttrycka dessa åsikter och puffa för dylika sajter så får man göra det någon annanstans än på min blogg.