10 oktober 2007

Bokfemman vecka 41

Dags för en ny bokfemma. Temat är olästa böcker som man en längre tid gått omkring och tänkt att man ska eller borde läsa.

Bibeln Jag har alltid tänkt att det skulle vara bra, kul, intressant, allmänbildande o.s.v. att känna till bibelns berättelser lite bättre. En gång i tiden påbörjade jag ett "läsa bibeln från pärm-till-pämr"-projekt. Det gick inte så bra. Jag gav upp redan en bit in i första mosebok.

Sagan om ringen-trilogin, eller åtminstone Bilbo-Hobbiten. Har försökt, men det är så tråååkigt. Tänkte att jag skulle se filmerna för att få koll på historien. Och började med första filmen men var tvungen att ta massor med kaffepauser. Den var ju så tråååkig.

Praktisk retorik av Göran Hägg. En bok jag köpte för många år sedan och som i alla dessa år legat i min bokhylla. Med jämna mellanrum tänker jag att jag ska läsa den. Och när jag hamnar i underläge i någon diskussion så önskar jag att jag hade läst den.

Stalin, den röde tsaren och hans hov av Montefiore, Simon Sebag. Den ligger påbörjad vid min säng och jag vill läsa den. Men... den är ganska seg och trögläst så jag har tagit en (ganska lång) paus.

Odysseus av James Joyce. Med tanke på att jag en relativt blöt kväll satt och dissade Joyce och hans verk så kanske jag borde läsa boken.

Andra bloggar om:

1 kommentar :

e sa...

Stalin tog onekligen ett tag att ta sig in i men den var väldigt bra. När det gäller Joyce så dissar jag glatt honom utan att läsa (har iofs läst en del men inte en hel bok).