19 oktober 2007

Huck Finn - en sann äventyrare

Lisa har startat en kul grej på Barnens Bokklubbs ungblogg. Det heter Veckans bokfråga och är en liten avknoppning av Malins bokfemma skulle man kunna säga. Den här veckan gäller det vilken bokfigur man helst skulle vilja vara. Utan att tveka svarar jag Huckleberry Finn. Att det egentligen var synd om honom det har jag förstått först som vuxen. När jag läste böckerna som barn förbisåg jag de delarna helt. För mig var Huck en fri själ och jag drömde om att få glida fram längs Mississippi på en flotte.

Andra bloggar om:

3 kommentarer :

Magica de Hex sa...

Fast om jag minns rätt så fick han inih-e mycket stryk innan han väl rymder ... eller var det Tom Sawyer? Jag minns inte riktigt längre ...

AnnCharlott sa...

Nej, det var Huck som fick stryk, men på nåt sätt lyckades jag skumma förbi alla obehagligheter när jag var ung och tog bara in det romantiska och äventyrliga. Snacka om selektiv läsning.

Anonym sa...

Jo, men utan hemskheterna hade Huck aldrig blivit den han var! Och det inser han själv så därför sörjer han inte sitt öde.