11 oktober 2007

Svenska Akademien har sagt sitt

och varenda bokbloggare med självaktning skriver väl just nu ett inlägg om detta. Äntligen en kvinna. Även om jag hade hoppats på Joyce Carol Oates så är Doris Lessing ett bra val tycker jag. Jag har till och med en bok av henne hemma i bokhyllan! Den femte sanningen Men skam till sägandes minns jag inte riktigt om jag någonsin läste hela boken eller ej. Så varför tycker jag då att hon var ett bra val? Jo för mig är hon förknippad med pondus och seriositet. Hennes litterära alster - det fåtal jag läst - är stilsäkra och genomtänkta.



Andra bloggar om: , , . Mer på SvD & DN.

2 kommentarer :

CH sa...

Jag röstar också varje år på Oates men sitter inte i akademin så min röst har liksom ingen genomslagskraft i sammanhanget.

Jag hör faktiskt till den ytterst lilla grupp män som faktiskt läst Lessing. Hon har ett oerhört spännande språkbruk men något har alltid stört mig och detta något förstår jag först nu då jag sett intervjuer med henne i samband med att hon fick priset.

Hon är dryg och självgod men det är kanske med ålderns rätt. Vad vet jag ..

AnnCharlott sa...

Ja hon verkar vara ganska bitchig. Det kan möjligen tillföras "med ålderns rätt"-kontot, men jag tror att hon alltid har varit en stursk dam.