31 januari 2008

Så fick hon sitt pris

Nu har Doris Lessing äntligen fått mottaga sitt Nobelpris. Det skedde med viss pompa på Wallace Collection i London. Inget konstigt med det och inte mycket att orda om. Men däremot kunde jag inte låta bli att höja på ögonbrynen över SvD:s reporter Andres Lokkos beskrivning av pristagaren som "den blott en tvärhand höga Nobelpristagaren". Vad betyder det egentligen och hade han uttyckt sig på samma sätt om en man?

Mer imponerande då att den 88-åriga författaren kommer med en ny bok i maj.

Andra bloggar om: ,

4 kommentarer :

Anonym sa...

Lokkos kommentar om hennes längd uppfattar jag som malplace på gränsen till stillös. Huruvida han beskrivit en man på samma sätt är givetvis omöjligt att veta.

Andres Lokko är på det hela taget en usel stilist. Hans vistelse i London andas självpåtaget utanförskap och en vägran att acceptera tidens gång.

Anonym sa...

Jag tyckte om Andres Lokko när han enbart skrev om musik, det gjorde han riktigt bra, men när man hör en sådan kommentar om en sådan storartad författarinna så blir jag upprörd.

Denna kvinna är en av mina stora idoler, hon andas hopp, en livslust utan dess gränser och hon skriver alltid så att det känns som orden glöder.

Anonym sa...

Doris Lessing lär vara häpnadsväckande kort - Alltså typ 1.40.
Så lite krystat att vilja läsa in något sexistiskt i Andres Lokkos observation om den stora författarinnans längd.

Anonym sa...

det är klart att man kan berätta hur folk ser ut, män som kvinnor, annars skulle det bli ganska konstiga reportage. Jag tycker själv att det är intressant att titta på bilder och att då också få veta tex längd (som ju inte alltid framgår av bilden) ger ytterligare en dimension till beskrivningen. Varför det skulle vara speciellt sexistisk eller nedlåtande förstår jag inte.
Förövrigt är Lessingsböcker mycket tänk o läsvärda.
Lislo