03 mars 2008

Bokfemman vecka 10

Malins tema för bokfemman denna vecka är favoritämne, dvs. något speciellt ämne/tema som triggar mig att välja en bok. Det finns egentligen två ämnen som gör att jag är extra snabb att plocka åt mig en bok. Det ena är utanförskap på ett eller annat sätt. Det andra, och det som jag valt att bygga min bokfemma kring, är andra världskriget. Det spelar inte så stor roll om det rör sig om faktaböcker, biografier, självbiografier eller rena romaner - handlar det om andra världskriget så är chansen stor att boken hamnar hos mig.

Min bokfemma på temat andra världskriget:

Mannen utan öde av Imre Kertész - Boken är inte en självbiografi i ordets rätta betydelse men berättelsen bygger på Kertész egna upplevelser i nazisternas förintelseläger. Den skiljer sig också från många av de självbiografier om förintelsen som har skrivits genom att den har stora skönlitterära kvaliteter som annars är sällsynta i en självbiografi, men så fick han ju nobelpriset också.

Sophie Scholls korta liv - Hermann Vinkes biografi över Sophie Scholl som tillsammans med några andra tyska ungdomar var aktiv i den anti-nazistiska motståndsgruppen Vita Rosen i Tyskland under kriget. Jag var ganska ung när jag läste den första gången och blev väldigt berörd av hennes mod och olyckliga öde.

Bortom minnet, bortom glömskan av Ebba Sörbom - en oerhörd stark skildring av hur 17-åriga Ebba (men hon hette något annat då) kom till Sverige efter att ha räddats ur Auschwitz. Boken beskriver hennes isolering mitt bland välmenande människor som inte kunde förstå och inte ville ta in det hemska hon upplevt.

Maus av Art Spiegelman - i serieform berättar Spiegelman sin fars historia. Det är märkligt hur denna avskalade lätt absurda form med judarna som möss och nazisterna som katter ger en nära och skakande bild av det som hände.

Faderland av Robert Harris - När kommissarie March börjar utreda ett mord kommer han en mycket farlig hemlighet på spåren och hans liv är i fara. I deckarens form har Harris gjort ett intressant tankeexperiment om hur Europa, och världen, hade kunnat se ut om Hitlertyskland vunnit andra världskriget.



Andra bloggar om:

Inga kommentarer :