22 april 2008

En eldsjäl får pris

Varje år delar Svenska Barnboksakademin ut "Eldsjälspriset" till någon som med "särskild entusiasm och energi har verkat för att barn och ungdomar ska komma i kontakt med bra litteratur". Och i morse läste jag att denna någon är i år Marianne von Baumgarten. Min första chef här på Barnens Bokklubb. Ja faktiskt den som drog igång hela bokklubben en gång i tiden "way back in the seventies" (riktigt så tidigt var inte jag med, men nästan). Men jag hann ändå arbeta tillsammans med Marianne i många år och det var väldigt inspirerande och entusiasmerande att jobba med henne. Det gick undan också. Jag kommer ihåg när vi skulle till att starta Babyposten. Jag och Marianne satt en kväll och klippte och klistrade (jo man gjorde så på den tiden) och vips så hade vi prototypen för tidningen klar. Det är klart att idén hade hon ju burit med sig under en tid, men när den väl mognat så var det snabb handling som gällde. Och likadant var det med barnkulturtidskriften Opsis Kalopsis, den föddes en gång på ett flyg mellan Stockholm och Malaga.

Marianne är i alla fall en värdig pristagare för en riktig eldsjäl det är hon. Så grattis Marianne!

Inga kommentarer :