28 april 2008

Veckans lästrio - Biografier och memoarer

Den här veckan är ämnet för Petras lästrio Biografier och memoarer.

Det är inte så ofta jag läser rena memoarer. Vet inte varför för egentligen är jag en ganska nyfiken person. Men memoarer verkar sällan lockande. Däremot kommer jag på flera biografier som jag läst och fascinerats av.

And the vote of the Bokstavligt jury is:

No one here gets out alive Jerry Hpkins och Danny Sugermans biografi om Jim Morrison. Jag var ung. Jag var nyfrälst Doors-fantast. Jag hade en mycket romantisk syn på självförbrännande rockhjältar och jag älskade denna bok.

Den farliga vänskapen av Stanley Loomis. Spännande och gripande som vilken roman som helst är Loomis berättelse om Marie Antoinette och Axel von Fersen. Om flykten till Varennes och om Fersens stening i Gamla stan.

Sophie Scholls korta liv - Hermann Vinkes biografi över Sophie Scholl som tillsammans med några andra tyska ungdomar var aktiv i den anti-nazistiska motståndsgruppen Vita Rosen i Tyskland under kriget.

Inga kommentarer :