06 maj 2008

Veckans lästrio: Stockholmsskildringar

Lästrion handlar denna gång om Stockholmsskildringar. Min första tanke gick förstås till Per-Anders Fogelströms "stad"-serie, men jag tycker att jag har skrivit om den så många gånger här på bloggen så jag tycker det vore trevligt att försöka hitta några andra titlar.

Jens Lapidus beskriver i sin debut Snabba cash ett Stockholm som man kanske helst inte vill lära känna men som ändå är spännande att läsa om.

I Stjärnor utan svindel av Louise Boije af Gennäs möter vi två olika sorters Stockholm. Dels överklassens Östermalm och Djursholm med glammiga fester kring Stureplan och baler på Riddarhuset. Dels de politiskt aktiva feministernas Södermalm.

Efter att ha funderat både länge och väl så kan det inte hjälpas - jag måste ändå ha med "stad"-serien. De böckerna skildrar Stockholms utveckling och förändring under undgefär hundratalet år och jag känner inte till någon annan roman som bättre skildrar just staden Stockholm.

1 kommentar :

Petra sa...

Åh, Stjärnor utan svindel är ju en superbra stockholmsskildring. Att jag itne tänkte på den!!!