22 juli 2008

Inga förebilder precis

Jag läste i Aftonbladet om dockan Fulla som säljs med slöja och bönematta . Det känns lite missvisande och skumt att tidningen väljer att presentera henne som en muslimsk docka med slöja för en koll runt på nätet visar att hon liksom Barbie har många andra utstyrslar också. Så skillnaden är nog inte så stor. Bortsett från att hon är lite mer påklädd. Men annars står väl både Barbie och Fulla för det konventionella och förlegade. Inte vad jag skulle vilja kalla positiva förebilder. Men sist och slutligen är det det lekande barnet som sätter ramarna. Mina dockor var ganska busiga och gapiga vill jag minnas.

Så vem tror ni detta är? Barbie eller Fulla?

1 kommentar :

Anonym sa...

jag tycker att barbies hela koncept är helt galet. men det är ju världens mäst sålda docka. så nått bra måste den föra med sig eller!? alla typer måste ju finnas men varför måste de katigoriseras? jag kommer ihåg att när jag var minder fanns det en barbie som satt i rullstol, varför?