27 september 2008

Hemma igen från bokmässan

Är åter hemma i Stockholm efter några hektiska dygn på bokmässan i Göteborg. Samtidigt som särskilt mina fötter och för all del även resten av mig tycker att det är skönt så finns det en del av mig som ångrar att jag inte valde att vara kvar hela mässan ut.

Jag kom hem relativt tomhänt på böcker - faktiskt. Och jag var inte på något seminarium. Det jag var mest intresserad av var Susan Faludi och det var i går klockan 17 och då satt jag redan i en taxi på väg till Landvetter.

Men däremot blev det många härliga möten med besökare som kom till vår monter. Många möjligheter till att få prata om barn- och ungdomsböcker och tipsa om favoriter och få höra vilka favoriter andra har. Särskilt varm om hjärtat blev jag av en mormor som kom tillsammans med sina två barnbarn sju och fyra år gamla. Sjuåringen hade precis lärt sig läsa och det var hon med all rätt både lycklig och mäkta stolt över. Hon ville förstås ha en bok som hon kunde läsa själv och efter lite botaniserande bland de lättlästa böckerna fastnade hon för Nya kompisar av Helena Bross. Fyraåringen fastnade nästan genast för Jan Lööfs bilderbok Matildas katter. Utmärkta val i bägge fallen. Fyraåringen som hade förmånen att sitta i en vagn började genast bläddra i sin bok. Medan sjuåringen fick ge sig till tåls en stund.

Mer om , , SvD och DN

Inga kommentarer :