17 september 2008

Jag hänger med Rebus



När jag var i Edinburgh hängde jag på kriminalkommissarie Rebus stamställe The Oxford bar. Nu har jag läst färdigt Adress Fleshmarket Close av Ian Rankin. Det var mitt första möte med den lätt truliga kommissarien, men säkert inte det sista. Jag trivdes i hans sällskap. Med andra ord, jag uppskattar Rankins sätt att berätta sin historia. Förvisso finns här brottet som ska lösas. Ett mord på en namnlös man av utländsk härkomst riskerar att få en pyrande motsättning mellan invandrare och främlingsfientliga grupper att blossa upp till öppet krig. Men här finns också ett riktigt bra språk och person- och miljöskildringar som känns relevanta och tillför berättelsen något och inte - vilket tyvärr är alltför vanligt - bara finns där som utfyllnad. Bokens personer är inte bara offer, förövare och snutar utan riktiga människor och stundtals kommer jag på mig själv med att inte bry mig så mycket om själva brottsutredingen utan jag intresserar mig mer för den helhetsbild författaren målar upp.

Inga kommentarer :