23 september 2008

Rolig bok om att få ett syskon



Jag har fått berättat för mig att innan min mamma föddes så gladde sig hennes storebror väldigt åt att få ett syskon. Men sen när mamma väl var född utbrast han: "men det är ju bara en bebis ju". Detta ledde till att min mamma gick under smeknamnet Bebi ända tills hon flyttade hemifrån (och då flyttade hon dessutom till ett nytt land - för att komma ifrån detta smeknamn kan man tänka).

Det här med syskon är nog ibland roligare som idé än som verklighet. Så är det också för Elvis i en ny rolig bilderbok signerad Peter och Ingela Arrhenius. Elvis ser fram emot dagen då lillebror ska komma och förbereder sig noga. Men när lillebror äntligen kommer så gör han inte annat än skriker hela tiden. Som så ofta när Peter och Ingela skapar tillsammans fungerar text och bild utmärkt ihop och det är både roligt, mitt i prick och snyggt.

Inga kommentarer :