20 oktober 2008

Augustprisnomineringarna klara



Så här ser de ut. De sex böcker som är nominerade till Augustpriset i barn- och ungdomsklassen. Två bilderböcker, en rikt illustrerad kapitelbok och tre ungdomsromaner. Jag hävdar fortfarande - som jag har hävdat förut och som jag kommer att fortsätta att hävda - att det är vanskligt att bilderböcker för 3-5-åringar ska tävla i samma klass som ungdomsromaner som vänder sig till 13 plussare.

Samma sak gäller förvisso också i den skönlitterära klassen där poesi tävlar med prosa.

Alla nomineringarna och motiveringar kan du läsa om här. I DN har Lotta Olsson skrivit om barn- och ungdomsboksnomineringarna. Annars är det mest artiklar om aspiranterna till vuxenpriset som finns att läsa.

Andra bloggar om:

3 kommentarer :

Magica de Hex sa...

Så njugg Lotta Olsson var i sina utlåtanden!

AnnCharlott sa...

Jo, framför allt fåordig och ganska oinstpirerad. Eller så kanske det var skrivet i all hast.

Magica de Hex sa...

Jag vill också ha en omröstning på min blogg! Hur gör man?