14 oktober 2008

Åsa Larssons senaste

Jag har precis läst ut Åsa Larssons senaste och jag imponeras åter av hennes förmåga att beskriva de människor som befolkar hennes böcker. Där blir hon bara bättre och bättre. Redan efter hennes förra bok kände jag att det fanns så mycket mer att hämta än "bara" själva deckarplotten och efter den här boken känner jag att det vore spännande att läsa något av henne som inte var en deckare. Kanske det kommer.

Men nu var det alltså Till dess din vrede upphör det skulle handla om här. Återigen är det Kiruna med omnejd som är skådeplatsen och Rebecka Martinsson och Anna-Maria Mella som utreder. Två ungdomar är anmälda saknade sedan en tid tillbaka. På vårkanten hittas den ena död drunknad. Man antar först att det rör sig om en dykolycka. Men var det en olycka? Nej det visar sig att det ligger ett brott bakom och Rebecka Martinsso och Anna-Maria Mella inleder en mordutreding.

Samtidigt som mordutredningen går framåt löper historien bakåt i tiden och oegentligheter och övergrepp i det förgångna blottläggs. Skickligt väver Åsa Larsson ihop olika människoöden med sin deckarplott.

1 kommentar :

Magica de Hex sa...

Ja hon är en ny upptäckt för mig och troligen en blivande favorit.