24 november 2008

Frågor om Augustpriset

Bokhororna tycker till om Augustpriset i DN och uppmanar samtidigt på sin blogg oss andra att göra likadant.

Första frågan är om jag bryr mig om Augustpriset?
Absolut. Alla tillfällen att uppmärksamma böcker och författare är välkomna.

Men går det då att tävla i kultur?
Tävla och tävla. Det är klart att man alltid kan ifrågasätta om bedömning kan räknas som tävling. Jag tycker man ska se det som att man tilldelas priset mer än att man vinner det.

Nästa fråga är så typisk för pressen (för det är ju från DN frågorna kommer från början). Vilken är min skönlitterära favorit?
Jag har ingen aning, har bara läst de nominerade i barn/ungdomsklassen, men jag blir jätteglad om Eva-Stina Byggmästar vinner. Hennes poesi har jag länge varit nyfiken på.

Slutligen kan jag bara konstatera att jag inte alltid läser Augustvinnaren och om jag ska nämna några favoriter bland pristagarna genom åren så blir det Gittan och gråvargarna av Pija Lindenbaum (2000) och Adjö, herr Muffin av Ulf Nilsson och Anna-Clara Tidholm (2002)

Andra bloggar om:

Inga kommentarer :