14 januari 2009

Blå bussars blues

Man kan ju undra om SL har någon speciell policy som säger att i främre delen av bussen (det här handlar om de blå bussarna i Stockholm) ska det vara mörkt. Inga lampor tända där inte. Vill man läsa på sin väg till jobbet får man tråckla sig bakåt i bussen förbi "dragspelet" och hoppas på att där inte skumpar och slänger alldeles för mycket för att vara läsbart.

I morse fanns ingen plats i bakre delen så jag satte mig i bussens främre, halvmörka del. Jag fick inte ens en fönsterplats. Så vad gör man? Jo man lutar sig över grannen så mycket som anständigheten tillåter och försöker vinkla boken så att jag får ta del av mesta möjliga av det lilla dagsljus som sipprar in genom det smutsiga fönstret.

3 kommentarer :

Anonym sa...

skönt att det finns fler som hyr film =)

Matilda sa...

Folk tenderar ju att stanna upp i första halvan av bussen och blockera gången så att det inte går att komma bakåt. Kanske har de bestämt sig för att koppla bort ljuset i främre delen så att folk automatiskt drar sig mot ljuset där de kan kolla igenom sina arbetsplatser, sminka sig (förvånads ständigt över unga tjejer som verkar tycka det är helt normalt att göra detta ombord på kollektivtrafiken) osv... Ett sätt att hålla gångarna fria och få fler folk att få plats i bussen.


Kanske?

AnnCharlott sa...

Jag begriper inte ens hur de klarar av att sminka sig på bussen som det skumpar där. Om jag försökte skulle det sluta med att jag hade mascara över hela ansiktet.