19 januari 2009

En dyster framtid

En av de böcker jag läser just nu är Oönskad av Gemma Malley. Ännu en i raden av böcker som skildrar en dyster framtid och det får mig att fundera över hur det kommer sig att framtiden alltid skildras så i böcker - och för all del även på film. Antingen har miljön gått helt käpprätt åt helskotta på grund av krig eller rovdrift och människospillrorna lever som mer eller mindre fredlösa i rivaliserande klaner. Eller så är samhället hårt styrt och reglerat av en rigid stat - som fallet är i den här boken jag läser nu.

Året är 2140 och människan har möjlighet att leva för evigt genom att ta ett läkemedel, men för att hindra överbefolkning är det förbjudet att skaffa barn. De barn som trots detta föds blir omhändertagna och skolade att bli tjänare och det är inte tal om att de ska få evigt liv. Det är om dessa barn Oönskad handlar. Det är inte någon stor litteratur det här men ett intressant upplägg. Men eftersom jag bara är halvvägs in i den ska jag inte orda desto mer om just denna bok. Det var bara det att den fick mig att fundera över den dystra framtid som böckerna har att erbjuda oss.

För bokbranschen ser det kanske inte direkt dystert ut men inte heller lika ljust som det gjort de senaste åren. Efter att under flera år ökat så gick bokförsäljningen ner under 2008.
DN, SvD

1 kommentar :

Anonym sa...

Det lät som en ganska intressant bok. Väldigt annorlunda mot vad jag brukar lyckas ta mig för att läsa. Den kanske är värt ett försök..