21 januari 2009

Kulturfyran

Om att gripas av eller uttråkas av ... det är frågan som Kulturfyran ställer denna vecka.

1. Vilken film har gripit dig mest?
Oj, hur ska jag kunna välja? Tomas Vinterbergs Festen hör definitivt dit. Den var som ett knytnävsslag i solar plexus. Lars von Triers Europa gav också en del att tänka på. Gripande på ett annat "snällare" sätt var Vi som älskade varann så mycket av Ettore Scola. Den hör till en av mina bästa filmupplevelser.

2. Har du somnat i någon film någon gång?
Inte så ofta, men det har hänt vid några tillfällen. Det har varit på Stockholm filmfestival när jag sett massor med film på kort tid och ibland chansat lite och inte riktigt vetat vad jag köpt biljett till.

3. Har du läst någon bok du inte kunde slita dig ifrån?
Det händer ganska ofta men anledningarna till att jag inte kan slita mig varierar. Det kan bero på att boken är så bra att jag bara vill leva kvar i den. Men det händer också att jag har svårt att slita mig från ganska mediokra deckare om de är tillräckligt spännande.

4. Har du tyckt någon bok varit så hopplöst dålig eller illa skriven att du inte läst klart den?
Det händer också. Numera ska jag tillägga. Förut hade jag väldigt svårt att inte läsa klart en bok jag väl påbörjat, men nu blir det allt vanligare att jag lämnar boken åt sitt öde om jag inte finner den tillräckligt bra, eller om den helt enkelt tråkar ut mig.

5 kommentarer :

Liz1e sa...

alla "dina" filmer är väldigt bra, riktiga filmupplevelser!

Amoroso sa...

Blir det inte mer och mer att vi numera bara lägger ifrån oss böcker som inte griper tag i direkt eller är det bara inbillning?

AnnCharlott sa...

Jag kan nog hålla med dig Amoroso. Jag har märkt att jag inte har riktigt samma tålamod längre, kanske inte tar mig tid att ge en berättelse en chans. Men å andra sidan känner jag inte att måste läsa ut alla böcker om de inte är bra. Svårt att avgöra var gränsen går mellan min rastlöshet och bokens brist på kvalitet.

Din vän sa...

Om du ska gå på Stockholms filmfestival nästa år kanske vi kan träffas där? Jag har i många år haft en dröm att gå på den och 2008 gjorde jag det för första gången.
RS
kulturbloggen.com

AnnCharlott sa...

Visst är det kul med filmfestivalen? Det blir säkert festival i år också och då ses vi kanske där. Det vore trevligt.