10 februari 2009

Förhandsbeställa och förhandsboka

Jag har lite svårt att förstå vitsen med att förbeställa en bok. Jag fick just ett mejl med erbjudande om att förbeställa Stephenie Meyers nya bok i Twilight-serien. Det är klart att jag förstår att det här är ett smart led i marknadsföringen. Liksom detta att haussa släppdatumet som ju är en förutsättning för att kunna locka med förbeställning. Men märkligt ändå att genomslagskraften blivit så stor. Jag menar, det är ju inte så ofta en bok tar slut. Och gör den det och det fortfarande finns efterfrågan lär den ju tryckas i ny upplaga.

I gårdagens tidningar såg jag stora annonser om att förboka biljetter till Män som hatar kvinnor. Samma sak där. Populära filmer brukar gå tillräckligt länge på biograferna för att alla ska hinna se dem så risken att bli helt utan biljett är nog minimal.

Men vi människor verkar väldigt ivriga på att var först.

2 kommentarer :

Magica de Hex sa...

Du talar så klokt, så klokt. Men alla andra är inte alltid så kloka! När man vill ha något så slår reptilhjärnan till – vill ha! Nu!

Matilda sa...

Jag måste erkänna att jag förhandsbokat till bokrean på internet (dumma mig, det är mitt fel att de riktiga bokhandlarna går omkull). Men att göra det vid ett boksläpp - njäe... bara om det hade gällt en kursbok där det brann i fogarna, men det är inte så stor sannolikhet faktiskt