15 februari 2009

Konst eller bara konstigt?

Man skulle kunna säga att det görs en del konst-iga saker på konstfack. En elev spelar psyksjuk som ett led i sitt examensarbete. En annan elevs examensarbete består i en film som visar hur en t-banevagn blir vandaliserad och nedklottrad med graffiti. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om dessa båda tilltag och jag har inte heller sett något av dessa verk. Men ändå, det kan inte hjälpas att jag lutar åt att tycka att det känns lite väl spektakulärt. Mer spektakel än konst alltså.

Att spela psyksjuk är väl inte brottsligt så vitt jag vet (möjligen kan det klassas som förargelseväckande beteende) men vandalism är faktiskt en brottslig handling. Sedan kanske det ändå finns fog för att kalla det konst eller ett konstnärligt uttryck. Diskussionen om hur mycket konsten ska provocera och var gränsen går och om det finns någon gräns. Det är säkert en evig diskussion. Men jag tycker att bloggaren Viktor ställer en mycket relevant fråga när han undrar om allt som är konst nödvändigtvis är försvarbart?

SvD 1, 2, 3 DN 1, 2

2 kommentarer :

Magica de Hex sa...

I dag stämmer SL konstfack på 100 000 kr för ett brott som en av deras fd elever har begått i konstens namn. Jag hoppas faktiskt att konstnären fälls, för även om jag tror på en enorm konstnärlig frihet, så kan det väl för h-e inte vara konst detta?

Alex sa...

Jag undrar bara varför de kränkta passagerana inte träder fram och vittnar om det de var med om? För filmen visar att det fanns folk ombord!