29 april 2009

Kulturfyran

Veckans Kulturfyra handlar om läsning i allmänhet och kanske sommarens läsning i synnerhet.

1. Vilka böcker planerar du att läsa i sommar?
Det känns som om sommaren och semestern ligger lite för långt in i framtiden för att det ska vara dags att planera för vilka böcker som får följa med. Men jag är väldigt nyfiken på Gardells bok om Jesus. Annars brukar det bli ganska mycket deckare på sommaren (och annars också om jag ska vara ärlig).

2. Vilken bok läser du just nu?
Förutom en hel del manus jag har liggande så läser jag Ett land i gryningen av Dennis Lehane. Men jag måste säga att jag inte år så imponerad av den så här långt (har väl läst drygt hundra sidor). En annan bok jag har liggande påbörjad är Gärningsmän som är en socialpsykologisk studie av Harald Welzer där han försöker besvara frågan "Hur kunde helt vanliga människor blir massmördare?".

3. Hur mycket läser du varje vecka?
Det är svårt att säga men några timmar per dag blir det åtminstone.

4. Om du skulle beskriva vad som är viktigast med en bok, med tre ord, vilka tre ord väljer du då?
Engagerande. Trovärdig [inom sin kontext]. Välskriven.

Inga kommentarer :