07 april 2009

Sorgligt levnadsöde

För ganska många år sedan läste jag Lena Katarina Swanbergs bok Sorgfågel där hon berättar Annika Östbergs historia. Jag kommer att tänka på den igen nu när jag läser att Annika kanske snart ska komma till Sverige för att avtjäna resten av sitt straff här och jag undrar om den boken möjligen hjälpt till att göra just henne så känd. 173 svenskar sitter i utländska fängelser men de flesta av dem är nog okända för stora flertalet. Men just Annika Östbergs öde har blivit en angelägenhet för en stor del svenskar.

Jag minns att jag blev väldigt gripen av boken när jag läste den. Mest för att det är ett sorgligt levnadsöde den berättar men också för att jag förstod att vi faktiskt bott i San Francisco samtidigt. Och även om jag inte umgicks i de kretsarna så syntes på den tiden fortfarande en hel del övervintrande "hippies" där, många ganska illa åtgångna. Jag tror nu inte att jag någonsin träffade just Annika Östberg men jag minns tydligt en svensk kvinna jag träffade en gång på en bar där som hade "fastnat" och som sade mig att jag skulle vara glad att jag inte varit där under "flower power"-eran. Hon gjorde ett sorgligt intryck på mig och när jag läste Sorgfågel kom jag att tänka på henne.
SvD 1 2 3, DN 1 2

2 kommentarer :

Anonym sa...

Visst är det sorgligt. Men glöm aldrig offren.

Magica de Hex sa...

Men hon höll aldrig ens i vapnet! Jag tycker Annika är ett lika stort offer. Jag tycker att det är på tiden att hon får komma hem!!