09 april 2009

Tematrio - påskekrim

Eftersom jag är norska till hälften är jag naturligtvis väl bekant med termen påskekrim. Men det är i och för sig ganska många svenskar numera. Vi tycks ha adapterat detta med att läsa deckare till påsk och på sommaren och på julen och ....



Hur som helst så handlar Lyrans tematrio denna gång om just påskekrim - eller deckare i största allmänhet.

Just nu ligger fortfarande Stieg Larsson Milleniumtrilogi på första plats. Mycket tack vare Lisbeth Salander men också för att jag tycker intrigen är väldigt spännande. Möjligen är det lite överdrivet ibland men jag köper det rakt av.

Åsa Larssons deckare om Rebecka Martinsson tillhör också favoriterna för tillfället. Hon lyckas att inom deckarens genre gestalta människoöden och berätta historier som griper tag och som skulle kunna stå för sig själva, som egentligen inte skulle behöva deckarplotten.

Som tredje favorit väljer jag Anne Holt, särskilt de tidigare böckerna om Hanne Wilhelmsen. Det är välskrivna initierade böcker med spännande handling och även här med ett intressant persongalleri.

3 kommentarer :

Magica de Hex sa...

Håller med om de två första men som trea vill jag sätta Alvtegen, hon är super! Glad påsk!

Lyrans Noblesser sa...

Anne Holts böcker har jag inte läst, de kanske vore ngt för mig.

Agafja sa...

Hej kom in hit av en slump och började läsa, jätte fin blogg och massa bra boktips!

Stieg Larssons millenium är absolut etta för mig.
Henning Mankell andra och som tredje Anne Holt.
Annars är jag ingen riktig deckarälskare men det går..(med undantag av stieg larsson då)

Såg att du läst Is och vatten, vatten och is. Jag har länge försökt fått tag på den på biblioteket men den är jämt utlånad. Skulle verkligen vilja läsa den. Men nu får jag ju läsa lite mer om den här på din sidan.

Glad påsk!