16 maj 2009

Schlageryra

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så kan jag inte låta bli att ryckas med i den allmänna schlageryran. Det har gått i vågor mitt intresse för denna tävling. När jag var liten var det blodigt allvar. Jag läste allt som skrevs och samlade tidningsklipp i en pärm. Jag engagerade mig oerhört i vem som skulle vinna och kunde sura i flera dagar om "fel låt vann".

Numera intresserar jag mig lika mycket för spektaklet kring arrangemanget som för själva tävlingen. Och om sanningen ska fram är själva tv-sändningen ofta alltför lång och utdragen för att riktigt hålla mitt intresse vid liv. Jag håller med de som menar att man inte kan tävla i musik och det är väl sällan det är rent musikaliska kvalitéer som avgör om man ska vinna eller försvinna. Men fenomenet Eurovision Song Contest är ganska kul.

I år tror många på Norge och om några timmar vet vi hur det gick. Som halvnorsk borde jag väl heja på Alexander Rybak och visst är han söt och han jobbar på bra med sin fela men låten är ju inget vidare. Som boendes i Sverige kan jag inte förneka att jag har blivit indoktrinerad av Malena Ernmans charmoffensiv och visst är hon en suverän artist [kanske den skickligaste i årets upplaga av ESC] men låten är kanske inte 100%.

Eurovision Song Contest får inte vara politisk [heter det]. Men Georgien fick dra sig ur på grund av protester från Ryssland om några textrader som kunde tolkas som Putin-kritiska och det nummer Moskva sände i 1:a semifinalens mellanakt som jag skrev om här var väl om något en politisk manifestation. Men värst av allt är väl ändå Moskvapolisens hårdhänta ingripande mot försöken av ryska gayaktivister att genomföra en prideparad.

intressant.se, , , ,

2 kommentarer :

Spectatia sa...

Ska jag vara helt ärlig så tycker jag mycket bättre om Sveriges låt, men just idag var det ju lite kul att Norge vann. Så får vi vifta lite extra med flaggan på Strandvägen idag!

Matilda sa...

Händelserna runt festivalen var inte särskilt festliga kan jag hålla med om. Lite mänskliga rättigheter (därbland rätten att bära kläder som täcker trosor och bh för sångerskorna) i ESC hade varit på tiden att införa...