11 maj 2009

Tematrio - omläsning

Veckans tematrio handlar om böcker man läst mer än en gång. Jag har inte för vana att läsa böcker fler än en gång, men det finns ju ändå några böcker som jag ständigt återkommer till.



Singoalla av Viktor Rydberg - Som tonåring tyckte jag att kärlekshistorien mellan riddar Erland och Singoalla var det vackraste och sorgligaste jag någonsin läst och jag läste den om och om igen. Så gick åren men för ungefär ett år sedan hade jag anledning å jobbets vägnar att läsa om den igen. Och ja, jag tycker fortfarande att den är fin och sorglig.

Bödeln av Pär Lagerkvist - är en av de bästa böcker jag läst och den har jag läst några gånger nu. Lagerkvists karga och poetiska språk är så effektfullt.

Nalle Puh av A.A. Milne - Nu kanske ni tror att jag läst den många gånger för att jag läst den för diverse barn. Och det stämmer i och för sig att den har fungerat som högläsning för brorsbarnen men jag har också läst den för mitt eget höga nöjes skull vid flera tillfällen. Jag blir alldeles varm inombords när jag läser om Puh och hans vänner i Sjumilaskogen.

3 kommentarer :

Lyrans Noblesser sa...

Åh så länge sedan det var jag läste Singoalla, den måste nog läsas om snart.

Speja sa...

Singoalla har jag också läst, men det var evigheter sedan. Nalle Puh, däremot, återkommer jag till ofta. Blir liksom du alldeles varm av berättelserna och resonemanget. Jag vill krypa in i boken och bli kompis med alla i Sjumilaskogen.

Magica de Hex sa...

Jag läser sällan om böcker men jag har just lyssnat om på Stieg Larssons tre böcker. Första gången läste jag dem i manusform, men denna gång var det en njutning att lyssna till Reine Brynolfssons mörka stämma. En annan serie som jag faktiskt läst flera gånger är sagan om Ringen.