01 september 2009

En haltande tematrio

Jag hade tänkt göra ett inlägg om Lyrans senaste Tematrio - romaner som skildrar ursprungsbefolkningar - men kom fram till att jag inte får ihop tre böcker på temat.

Jag minns att jag som barn läste någon fotobilderbok om samiska barn. Men eftersom jag varken minns titel eller författare så blir det lite svårt att ha med den.

Men en bok som jag läst ganska nyligen och har i färskt minne är Den absoluta sanna historien om mitt liv som halvtidsindian av Sherman Alexie. Det här är en skildring av hur det kan vara att växa upp i ett indianreservat i dag. Det handlar om Juniors kamp att ta sig ur den misär som hans familj och de flesta andra i reservatet lever i. Som ett första steg bestämmer han sig för att inte gå i "rezzets" skola utan börjar i en bättre skola inne i stan. I och med detta val hamnar Junior utanför på två ställen. Eller mitt emellan två kulturer. Som enda indian på skolan möts han av både nyfikenhet och misstänksamhet och hans vänner på reservatet ser honom som en svikare.

I början störde jag mig lite på den [som jag tyckte] överdrivet humoristiska tonen när berättelsen innehåller så mycket allvar och tragik, men sen kapitulerade jag. Boken är en häftig läsupplevelse.

1 kommentar :

Lyrans Noblesser sa...

Tack för tipset, den låter intressant.