09 september 2009

Madonna ur broderns synvinkel

Egentligen vet jag inte om jag själv hade kommit på tanken att skaffa den här boken. Men när jag berättade för en bekant att jag varit på Madonnas konsert i Helsingfors lånade hon mig den. Jag talar alltså om Livet med min syster Madonna skriven av hennes bror Christopher Ciccone. Madonna är onekligen ett fenomen så visst är det lite intressant att läsa boken. Den erbjuder en blick in bakom kulisserna, även om man nog får ta innehållet med en nypa salt. Syskonkärlek (och rivalitet) är inte någon lätt sak och här får vi bara Christophers version. Och ska jag vara ärlig så verkar han en aning snarstucken och inte allt igenom trevlig. Men det gör inte Madonna heller. Så kanske är de ganska lika varandra. Som titeln antyder är det inte en biografi över Madonna, utan det handlar om broderns liv tillsammans med henne. Boken är en blandning av uppväxtskildring, anekdoter från turnélivet, skvaller och name dropping. Underhållande förströelse för stunden.

Inga kommentarer :