07 september 2009

Tematrio Sport

Veckans tematrio är alltså böcker där någon sport eller ett sportintresse har en betydande plats i handlingen. Lyran skriver generöst att vi vår godkänt om vi kan hitta böcker där sport överhuvudtaget omnämns. Själv har jag läst ganska många böcker som på ett eller annat sätt handlar om sport. Det finns ganska många sådana ungdomsböcker - av varierande kvalitet.

Den första jag kommer att tänka på är Inte bara tennis av Peter Barlach. Som titeln antyder så handlar den om mycket annat än tennis. Boken handlar nämligen om när det värsta tänkbara händer. 12-åriga Johns mamma dör i en bilolycka och boken skildrar den närmaste tiden efter det fruktansvärda. Och tennisen då? Jo den har en särskild roll i boken.

Bok nummer två får bli Men tiden går av Joyce Carol Oates. Det var många år sedan jag läste den så jag har den inte så färsk i minnet, men minns att den innehöll en ansenlig mängd boxning. Jag minns också att trots att jag egentligen är helt ointresserad av denna sport så fascinerades jag av Oates sätt att beskriva den.

Som bok nummer tre väljer jag ytterligare en ungdomsbok, Hålla masken av Magnus Ljunggren. Den handlar om Erik som är en superduktig hockeymålvakt ivrigt påhejad av sin pappa och sin tränare. Men när en skada tvingar honom att vila från hockeyn börjar han med teater. När skadan är läkt och hockeyträningen tar fart igen blir det svårt att hinna med både den och teatern, och från bägge håll ställs det krav på honom att han ska "ställa upp för gruppen".

Inga kommentarer :