23 oktober 2009

Jeanette Winterson på Internationell författarscen

"Varje ord, varje mening måste förtjäna sin plats mina texter" Så uttryckte Jeanette Winterson hur viktigt språket är för henne. "jag är inte intresserad av att skriva bladvändare". I onsdags gästade Jeanette Winterson Internationell författarscen på Kulturhuset i Stockholm och hon var både underhållande och inspirerande.

Till en stor del handlade det förstås om hennes skrivande men hon kom också in på närmast filosofiska tankar om konsten och skapandet stort. Hon missionerade också läsandets stora betydelse för språket och språkets stora betydelse för människan.

Hon menar att om vi berövas vårt språk förlorar vi förmågan att tolka och uppleva alla de olika skikt som vår mångbottnade verklighet består av och som tillsammans bildar någon form av sanning och äkthet för oss. Ja, ungefär så, men hon uttryckte det så mycket bättre och jag önskar att jag hade haft en bandspelare med mig så att jag hade kommit ihåg att återge det med hennes finess.

Hur som helst så blev jag och sambon så inspirerade av alla tankar Winterson väckt att vi avslutade kvällen med en flaska vin och en intressant diskussion om livet och konsten.

1 kommentar :

Matilda sa...

jag hade aldrig hört talas om henne innan förrän artikeln i DN härrom veckan, nu måste jag bara läsa hennes senaste! den låter så intressant