19 november 2009

Antologier

Det är något med antologier som ger oss habegär. För jag är väl inte ensam om att falla i trans så fort jag ser en ny fin antologi med sagor eller visor eller med rim och ramsor? Vackert inbundna böcker med en härlig blandning av det bästa - gammalt eller nytt - och så alla de fina illustrationerna! Jag har varken små eller stora barn att läsa böckerna för men ändå har jag svårt att stå emot när det kommer någon ny snygg antologi. Och inte läser jag så mycket i dem själv heller. Men jag vill äga dem. Jag vill ha dem i min bokhylla för att ibland kunna plocka fram och bläddra i dem.
Och snart kan jag se fram emot två nya fina titlar. Idag fick vi se provtryck på två antologier som kommer i april nästa år. Så det är bara att vänta.

1 kommentar :

Mifflan sa...

Oj, wow, de där ser riktigt snygga ut! Tycker om när man blir glad av omslaget.

Nej, jag vet att det inte är utsidan som räknas med iallafall...