17 november 2009

Tematrio Astrid Lindgren

Astrid Lindgren är tematrio hos Lyran den här veckan. "Berätta om tre böcker/serier/figurer/filmer ur Astrid Lindgrens värld som ni tycker extra mycket om" och jag väljer mina topp-tre av hennes figurer.

På en överlägsen förstaplats kommer Tjorven. Jag älskade Tjorven när jag var liten. Och det är tv-serie och filmer jag tänker på. Jag tror inte ens jag visste att hon fanns i bokform.

På andra plats kommer Emil i Lönneberga. Jag är väldigt förtjust i tonen i de berättelserna och att de berättar en del om hur det kunde vara förr i tiden.

Och som trea kommer Pippi Långstrump. Som vuxen kan jag tycka att hon är en jobbig unge, men som barn gillade jag hennes frimodighet och påhittighet.

1 kommentar :

Speja sa...

Min favorit är absolut Emil och människorna omkring honom. Åh, vad jag mår bra när jag tittar på de fantastiska Emil-filmerna. Men jag gillar även Pippi, fri, stark och påhittig!