23 november 2009

Tematrio Banböcker

Veckans tematrio heter Barnens favoriter. För min del blir det mina favoriter bland barnböckerna men hur ska jag kunna välja? Hur ska jag kunna begränsa mig till tre stycken? Det är näst intill omöjligt.

Böckerna om Pettson och Findus av Sven Nordqvist måste definitivt vara med. Kul att läsa för den vuxne och roliga att lyssna till och titta i för barnen. Jag läste dem för mina brorsbarn när de var små. Stackars Pettson och När Findus var liten och försvann hör nog till favoriterna bland Pettson- och Findusböckerna.

Lill-Zlatan och morbror raring och Kenta och barbisarna av Pija Lindenbaum och nästan allt som hon har gjort.

Nalle Puh av A.A.Milne. Gamla klassiska underbara Nalle Puh tycker jag fortfarande om att läsa i. De gör mig glad! Och det är förstås kapitelböckerna Nalle Puh och Nalle Puhs hörna jag menar.

2 kommentarer :

Vixxtoria sa...

Findus-böckerna är såna där som jag önskar att jag hade fått läsa (eller lästa för mig) när jag var liten, men jag är lite för gammal tyvärr. Min snart tre-åriga dotter gillar Mamma Mu bättre, men jag tror Pettson och Findus kommer lite längre fram.

Kenta och barbisarna brukar jag köpa till 4-åriga killar i present, men jag är tyvärr inte helst säker på hur boken har mottagits. Jag måste göra fältstudier vid tillfälle.

Och Nalle Puh är ju alltid Nalle Puh.

Lyrans Noblesser sa...

Tack för att du specificerade vilka Puh-böcker vi ska önska i julklapp :-)