29 december 2009

00-tal

Här har jag gått och funderat på ett vettigt sätt att summera 2009 och så upptäcker jag att tidningar och bloggar som bäst håller på att summera hela 00-talet. Och jag som inte ens riktigt tagit in att vi redan avverkat 2000-talets första decennium. Vrooom! Bara sådär.

Om jag ska nämna något som är signifikant för 00-talet så stavas det INTERNET. Internet som mötesplats. Internet som kommunikation Det bloggas och delas och uppdateras på diverse digitala mötesplatser. Jag vet inte om det bara är jag, men nu när vi har allt detta runt oss och tar det som en självklar del av vardagen så har åtminstone jag svårt att minnas hur det var då när Internet fanns bakom en hopplöst långsam modemuppringning eller när Internet inte fanns alls.

1999 var jag och sambon i Nepal och Bhutan. Det var en resa som bland annat omfattade en veckas fotvandring i Himalaya och våra föräldrar var lite oroliga och ville att vi skulle höra av oss när vi kom tillbaka till Katmandu igen efter vandringen. Jag har inget minne av att det fanns några Internet-caféer i Katmandu och om det hade funnits det hade det inte spelat någon roll för ingen av våra föräldrar och inte heller min bror hade ändå Internet. I stället skickade vi ett fax från vårt hotell till min bror och talade om att allt gått bra.

Idag såg jag på Facebook att en av mina kompisar uppdaterat sin status från ett café i Katmandu med trådlöst nätverk.

1 kommentar :

Magica de Hex sa...

Vad gjorde man egentligen istället för att mejla, surfa, blogga, facebooka, sms:a - jag menar på den gamla (goda?) tiden?