02 december 2009

Ett mindre smickrande pris

Det finns priser för nästan allt, verkar det som. Jag läste idag att brittiska magasinet Literary Reviews gett årets "Bad Sex in Fiction"-pris till Jonathan Littell för hans sexskildringar i De välvilliga. Ett pris som funnits i sjutton år.
Jag läste den boken i februari i år och den framstår som en av årets stora läsupplevelser för mig. När jag tänker på den så är det knappast sexskildringarna jag minns, vilket kanske kan vara ett tecken på att de var dåliga - eller bara helt ointressanta i en för övrigt mycket intressant och läsvärd bok.

DN, SvD

2 kommentarer :

Anonym sa...

Jag har tittat igenom hela artikeln och alla blogglänkar och jag får inte klart för mig om priset gäller en skildring av dåligt sex eller en dålig skildring av sex. För författaren är det ju en stor skillnad.

AnnCharlott sa...

Sexskildringarna var som sagt inte något jag fäste någon större vikt vid när jag läste boken, men som jag minns det skulle nog båda tolkningarna kunna stämma in :)