07 december 2009

Tematrio sjukdomar

Veckans Tematrio sjukdomar visade sig vara mycket svårare än vad jag först trodde. Visst känner jag till många böcker som på ett eller annat sätt handlar om eller berör någon form av sjukdom, problemet är bara att jag inte har läst dem.

Innan jag dör av Jenny Downham
. 16-åriga Tessa ska snart dö i leukemi, men innan hon dör är det några saker hon vill prova på så därför gör hon en lista. Den här boken är både rolig (ja faktiskt) och väldigt sorglig.

Roman med kokain av M Agajev. En suggestiv och gripande skildring av en ung mans gradvisa förfall på grund av kokainmissbruk. Det var många år sedan jag läste denna bok, men den har etsat sig fast i minnet.

Aj! eller när jag hamnade på sjukhus av Ann Forslind
. En bilderbok om 5-åriga som vaknar en natt och mår så dåligt att hennes föräldrar måste ta med henne till sjukhuset där hon får stanna tills hon blir frisk.