03 februari 2010

En bransch i förändring

Fokus är en utmärkt tidning som jag tyvärr hinner läsa alldeles för sällan. Men nu har jag tagit mig tid till numret från 29 januari och där finns flera intressanta artiklar som rör läsning och var bokbranschen är på väg. Att likriktningen i boklådornas bokhyllor är stor har vi väl alla märkt. Det är samma bästsäljare överallt, inte sällan i form av succédeckare eller böcker skrivna av någon kändis som skriver om sin mamma, pappa eller vän. Poesin och den traditionella romanen är ställda på undantag. I en artikel funderar Anna Ritter kring hur förlagens jakt på de stora bästsäljarna och snäva vinstmarginaler och tidsbrist riskerar leda till att bokbranschen förlorar sin själ. I artikeln Lex Liza beskriver Adam Svanell hur lanseringen av Liza Marklunds deckare snarare var en lansering av Liza Marklund själv och att det förändrat sättet att sälja böcker. På gott och på ont skulle jag vilja tillägga. Men kanske slår pendeln över åt andra hållet så småningom och intresset för den s.k. smala litteraturen och boklådor med mångfald blir inne.

Inga kommentarer :