18 februari 2010

Harry Potter = Willy the wizard?

J.K. Rowling som själv har håller stenkoll på allt som kan liknas vid plagiat av hennes Harry Potter får nu smaka på sin egen medicin. Hon stäms för plagiat av avlidne författaren Adrian Jacobs dödsbo. De anser att framför allt fjärde Potter-boken "Den flammande bägaren" är alldeles för lik Jacobs bok "The adventures of Willy the wizard" för att vara en slump. I böckerna om Willy the wizard förekommer liksom i Harry Potters värld skolor och tävlingar för trollkarlar. Rowling själv hävdar att hon inte ens hört talas om Jacobs eller hans bok förrän stämningsansökan kom.

SvD, Kulturnyheterna

4 kommentarer :

Unknown sa...

Vilket hon antagligen inte hade.
5000 exemplar är banne mig obskyrt.

Men stämmningen (och Rowlings egna stämmningar) är ganska absurda. Hela grejen med en alternativ värld befolkad av magiska varelser (inklusive trollkarlar osv) kan ju spåras tillbaka till gamla keltiska myter om "the fair folk" där man genom att gå över diverse typer av gränser ("fairy rings", platser där två vattenströmmar rinner ihop, en askdunge osv) kan komma till magiska länder.

AnnCharlott sa...

Jag håller med dig. Innehållet är ju inte så unikt ändå. Det är svårt att skriva om trollkarlar och magiker utan att snubbla in på liknande temata. Och jag läste nu i ytterligare en artikel att de försökt med stämning redan för flera år sedan utan att lyckas, så de kanske inte har något starkt "case"

Anonym sa...

Visserligen handlar detta om brittisk upphovsrätt men om detta gällde Sverige så skulle det aldrig bli tal om plagiat. I svensk rättspraxis kan till exempel vem som helst skriva en barnbok om en jättestark flicka som bor ensam i ett hus med sin häst och apa, man kan inte ha ensamrätt på "teman".

Anonym sa...

Här kan ni kolla vad den där "boken" handlar om www.willythewizard.com
Jag tror inte på detta. Jag noterade att de uppreppar massar med gånger 1987 overallt som de vill vara säkert att inget ska missa detta. Om man har läst Harry Potter kommer man att känna igen några lydelsen.
De är många som försöker hela tiden att tjäna lite pengar eller drar uppmärsamhet. När jag läste vad som fanns i sidan, kan jag säga direkt att de som skriver Harry Potter fan fiction skriver mycket bättre ---det där är bara boooring, next case!