02 februari 2010

Tematrio - olästa klassiker

Se där, en tematrio som borde vara lätt för mig att fylla. Det finns nämligen betydligt fler klassiker som jag inte har läst än vad det finns klassiker som jag har läst. Men nu räcker det inte med att nämna tre olästa klassiker. Det ska vara tre klassiker som jag planerar eller åtminstone har funderat på att läsa. Då begränsas urvalet rejält.

På spaning efter den tid som flytt av Marcel Proust. Jag har läst de 2 första delarna så jag skulle ju kunna göra det lätt för mig och nämna de tre följande och, vips, så har jag min tematrio klar. Men nu väljer jag att klumpa ihop dem som ettan.

Selma Lagerlöfs Jerusalem. Jag såg tv-serien för ett antal år sedan och har ända sedan dess tänkt att jag också vill läsa boken.

Odysseus av James Joyce eller Bröderna Karamazow av Fjodor Dostojevskij. Odysseus för att det känns som att man borde. Bröderna Karamazow för att jag tror att den är en läsupplevelse.

1 kommentar :

Lyrans Noblesser sa...

Jag vill gärna slå ett slag för Jerusalem, TV-serien är bra, boken fantastisk. Selmas karaktärer är mycket mer nyanserade än TV-versionen av dem.