15 februari 2010

Tematrio Östeuropa

Den här veckan åker tematrion österut och uppgiften är att berätta om tre böcker från Östeuropa.

1. För ganska många år sedan läste jag en bok av Erzsébet Galgóczi som heter Innanför lagen. Den utspelar sig i efterdyningarna till revolten 1956 och beskriver huvudpersonens dubbla utanförskap. Hon är politiskt obekväm för att hon vägrar att tyst acceptera diktaturen och socialt obekväm för att hon är lesbisk.

2. Isaac Bashevis Singer är en av mina favoriter och flera av hans böcker utspelar sig i förkrigstidens Polen. Ung man söker kärleken handlar om en ung mans mognadsprocess och sökande efter kärlek i tidiga 1900-talets Warsawa. Det är en fin beskrivning inte bara av den unga mannen, utan också av en judisk kultur som bara några decennier senare så brutalt skulle raderas ut.

3. Varats olidliga lätthet av Milan Kundera. När jag försöker minnas boken dyker det hela tiden upp bilder från filmen i mitt huvud och jag märker att jag har svårt att i minnet skilja filmen från boken. Jag minns också att jag tyckte att fokus i film och bok skilde sig en del från varandra men temat i båda är både kärlek och politik. Berättelsen väver samman några människors trassliga kärleksliv med det politiska skeendet under och efter Pragvåren 1968.

1 kommentar :

Lyrans Noblesser sa...

Varats läste jag i fjol, men såg också Lena Olin då och då. Den var riktigt bra.